Recenzja: Blokus

By zapewnić, że lubię różne gry- nie tylko ciężkie, kilkugodzinne mózgożery (najlepiej z klimatem), postanowiłem zrecenzować Blokusa. Jedno z pierwszych pudełek na mojej półce*...

Informacje/Pierwsze Wrażenia:

Blokus, to abstrakcyjna gra logiczna dla 2-4 osób, w wieku co najmniej 7 lat. Puzzelki mogą się kojarzyć z Tetrisem, ale osobiście, nie widzę związku. Coś jakby warcabowe bierki porównywać z kapslami od piwa- okrągłe i płaskie? No okrągłe i płaskie.
Wykonaniem oryginalny Blokus troszeczkę przewyższa podróbki- plastikowa plansza chociaż cienka, posiada wyżłobienia zapobiegające przesuwaniu się elementów- a racjonalne** z niej korzystanie, zapewni długie lata grania. Puzzelki cieszą oko, a rozłożone wyglądają jak potłuczony witraż. Instrukcja krótka, treściwa, w wielu językach. Elementem, do którego mam zastrzeżenia, jest pudełko. Tekturowe, wygląda na opakowanie tandetnej zabawki, a Blokus jednak swoje kosztuje...

Zasady:

Proste i eleganckie. Uczestnicy, naprzemiennie, rozpoczynając od narożników planszy wykładają po jednym (dowolnym) elemencie na planszę, tak, by jego "kolor" stykał się jedynie rogiem z innym należącym do niego puzzelkiem. Różne kolory mogą dotykać się dowolnie- rogiem/bokiem. Grę toczymy do momentu, aż skończą się możliwości wykładania elementów. Wygrywa osoba, której zostało najmniej kwadracików (jednostka, z której składają się puzzelki).

Wrażenia:

Nieukrywam, że jest to moja ulubiona gra logiczna. Szybko jesteśmy w stanie wprowadzić do gry nowicjuszy, a proste zasady nie umniejszają radości płynącej z rozgrywki. Bawić się będą przy niej rodziny, zaawansowani gracze, znajomi. Jedna partia nie trwa dłużej niż 30 minut (nawet przy zamulaczu***), a plastikowe elementy zapewniają "długowieczność" produktu (wiadomo, tektura się
wygina, przeciera, "rozmacza"... szczególnie kiedy czekając na swoją kolejkę "miętosimy" puzzelka w dłoni). Sama rozgrywka daje dużo satysfakcji, zaprawionej solidnym dopiekaniem innym (blokowanie, odcinanie przeciwnika). Jedyne zastrzeżenie- przy dwóch graczach, używamy wszystkich kolorów (po dwa na gracza), co może rozpraszać; a przy trzech- dwie osoby będa rywalizować o miejsce, podczas gdy trzecia spokojnie się "rozrasta".

Plusy:
+ logiczna gra, rozwijająca strategiczne myślenie
+ spora doza interakcji negatywnej (blokowanie)
+ krótki czas rozgrywki
+ wytrzymałe elementy

Minusy:
- gra się dobrze jedynie w cztery osoby
- brak tematu

T.

* szczerze powiedziawszy, nie był to Blokus, a coś blokusopodobnego. W każdym razie, poza wykonaniem, nie różniło się to od oryginału.
** przykład nieracjonalnego wykorzystania: tarcza strzelecka, podstawka pod gorącą kawę, krzesło
*** Zamulacz- osoba, która musi skrupulatnie wszystko przeliczyć, sprawdzić możliwe opcje, prawdopodobieństwa, a na wszystkie rachunki matematyczne wybiera swoją turę (przez co rozciąga się oczekiwanie na własną turę, a co za tym idzie cały czas rozgrywki)

Komentarze